Friday, 30 December 2011

BILA NAK KAWIN???

Bila nak kawin???itulah soalan yang selalu di tanyakan pada ku...kadang-kadang rasa nak tergelak pun ada..kadang-kadang rasa angin jugak..kadang-kadang malu pun ada..hehehehe...macam-macam perasaan ada...soalan ni akan bertalu-talu orang tanya bila berkumpul ramai-ramai..kenduri ke..tak kira la..janji bila ramai orang..hehehehehe


Sekarang ni lagi la orang selalu tanya..tambah pulak adik dah kawin..(langkah bendul katakan)...aku je yang tak kawin-kawin...hehehe..ayat ni je yang diorang akan tanya.  "adik dah berteman..kakaknya bila lagi?"hahahaha...aku pun naik tension dah dengan soalan-soalan ni..hehehe...kadang-kadang balas balik..."mak cik tolong la carikan jodoh wat saya...jodoh tak ada lagi ni..macam mana nak kawin?"..hehehehe..sambil mengusik je...hehehe


Memang sekarang aku ada berkawan dengan sorang hamba Allah ni...tapi,tak tau la jodoh aku dengan dia atau pun tak..aku hanya mampu berdoa..kalau ada jodoh aku dengan dia ada..kalau tak ada aku redha..Allah dah atur yang terbaik untuk hambaNya..Walaupun aku seorang perempuan..aku jugak kena berusaha mencari insan bernama suami untuk melengkapkan tulang rusuknya..ceewaaahhh..berbunga-bunga lak ayat erk...dalam quran pun ada sebut kan..apa pun kena usaha...kalau tak usaha cari tak jumpa..jodoh pertemuan di tangan Allah..Sekarang masa berkawan aku tak mengharap sangat..sebab kalau mengharap nanti kecewa kalau tak jadi..so,kwn biasa2 je...


Hehehehehe...nak gelak pulak cite bab kawin ni..segan..hehehehe...ok..dalam dok berkawan..aku ada jugak baca doa2 yang aku rasa elok....antaranya seperti kat bawah ni...

Maksudnya:

Ya Allah, jadikan dirinya "nama orang" kekasihku di dalam hati yang tenang dan berikan kabar gembira kepadanya dan sampaikan 110 kebaikan kepadanya..Sesungguhnya Allah adalah sebaik2 penjagaan.dan Dia juga Maha Pengasih dan Penyayang..



*Ni aku print dan letak dalam al-quran..bila habis baca quran aku tak lupa nak baca doa ni...hehehehe

*Doa yang kat bawah ni pun aku selalu amalkan...

=DOA AGAR DIBERI JODOH TERBAIK =

Bismillahirrohmannirrohim.....

Ya Allah..Ya Tuhanku..
... Jika pendampingku tlah Engkau lahirkan
Gerakan hatinya tuk menujuku ,Pertemukanlah kami dlm sebaik-baiknya pertemuan tuk menuju Ridha-Mu..
Kerana Engkaulah yg berhak atas hati hamba2-Mu..
Dan Engkau jua yg kuasa membolak balikannya..

Ya Rabb,
bila dia jauh,dekatkanlah..
Eratkan hati kami dlm ikatan kerana-Mu ,tautkan hatiku dgn hatinya yg sama2 mengharap&mendamba sebuah keinginan menuju ridha-Mu..

Ya Allah...Yang Maha Pecinta
Pemilik cinta sejati ,Jikalau cintaku kau ciptakan untuk dia
Tabahkan hatinya..
Teguhkan imannya..
Tegarkan penantiannya..

Ya Rabb...Sang Pemilik Hati
Jikalau hatiku KAU ciptakan untuk dia ,Penuhi hatinya dg Kasih-Mu,
Terangi langkahnya dengan Cahaya-Mu ,Limpahkan kelapangan dikalbunya dengan kesabaran,Temani dia dlm kesepian..

Ya Rabb,
Tiada tempat ku bersandar Selain pada-Mu,
Kutitipkan cintaku pada-Mu untuknya..
Kutitipkan sayangku pada-Mu untuknya..
Kutitipkan rinduku pada-Mu untuknya..
Mekarkan cintaku bersama cintanya..
Satukan hidupku & hidupnya dlm Cinta-Mu..

Rabb....
Ku yakin bila saatnya sudah menghampiri,
Pasti kebahagiaan itu aku dapati..
Mohon beri aku kekuatan dan kesabaran dlm penantianku..

Ya ALLAH..
kirimkan dia yg dpt membawa kebaikan,
Baik bagi duniaku,akhiratku dan agamaku..
Agar kami sama2 berjamaah tuk tetap Menuju-Mu..
bimbinglah hati kami ,Kuatkan hati kami..
Penuhilah dengan Rahmat & kasih sayang-Mu..Aamiin ya Rabb...

( Untuk sahabat yg sdg menanti CINTA SEJATI kerana ALLAH..Moga ALLAH memberi yg TERBAIK dlm Pandangan & Pilihan-Nya...mengabulkan doaku,doamu dan doa kita semua.....Aamiin )


Hehehehe..mesti korang semua fikir kenapa aku tulis entry ni kan..mesti rasa mengarut..saja je..tipu la aku tak ada perasaan nk mendirikan rumah tangga..tambah usia ku dah nak masuk 25 tahun..ramai dah kawan2 yang dah kawin..dah ada anak pun..heheheh..tp,bagi aku..aku tak nak terburu-buru mengejar jodoh ku..sampai seru..sampai masa ku untuk bergelar zaujah aku akan di nikahkan...sekarang aku hnya mampu berdoa....tugas aku sekarang sebagai seorang anak perlu di laksanakan..membantu meringankan beban keluarga..itu yang paling penting...

Korang doa2kan la ya Allah permudahkan urusan jodohku...hehehehe....ada lagi doa2 dan ayat2 al-quran yang aku dah salin dari rancangan tv seperti semanis kurma...tanyalah ustaz...nanti aku post entry baru ya...ok...Wassalam...

Jangan Mencintai Seseorang Setinggi Langit Kerana Langit Boleh Runtuh..

Jangan Mencintai Seseorang Sedalam Lautan Kerana Lautan Boleh Surut..

Jangan Menintai Seseorang Sebesar Dunia Kerana Dunia Boleh Hancur…


Cukuplah Mencintai Seseorang Sehujung Kuku,
Walau Kecil, Walau Selalu Dipotong, Ia Akan Selalu Tumbuh….

♥ Jangan MENCARI tapi MENJADI ✿◠‿◠ ♥

jangan mencari yang baik , tp jadilah yang baik . . .
jangan mencari yang soleh ,tp jdlah wanita solehah . . .
jangan mencari yang solehah ,tp jadilah lelaki soleh . . .
...
kerana walaupun kita mencari tapi diri kita tidak menjadi , Allah tidak akan memberikan . . .
namun jika kita menjadi , tanpa mencaripun Allah sudah menyiapkan . .
Insya Allah. . .

kerana untuk masalah jodoh , Allah akan memberikan sesuai dgn keperibadian & kadar keimanan kita (QS.An-Nur:26)



2 comments:

Raihan said...

entry yg bgs..kept it up

Danial Haiqal said...

Ada perbincangan berkaitan dengan Langkah Bendul dalam Semanis Kurma
Semoga Bermanfaat

KLIK!KLIK!ENTRY PENA

get this widget here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...